Przekładnie ślimakowe są używane w różnych zastosowaniach, w tym w przemyśle, sprzęcie ciężkim, a nawet w produktach konsumenckich. Pomimo swojej niskiej wydajności mogą wytwarzać bardzo wysokie współczynniki redukcji i w wielu sytuacjach są samohamowne. Przekładnie ślimakowe różnią się od innych form przekładni całym systemem właściwości i zastosowań. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest przekładnia ślimakowa, a także jakie są ich rodzaje i zalety.
Co to są przekładnie ślimakowe?
Ślimak i koło zębate (znane również jako koło ślimakowe), które mają nierównoległe, nie przecinające się wały, które są ustawione względem siebie pod kątem 90 stopni, to główne części, z których składają się przekładnie ślimakowe. Ślimak przypomina śrubę z gwintem typu V. Zwykle elementem napędowym jest ślimak, a nić ślimaka przesuwa zęby przekładni. Ślimak w przekładni ślimakowej, podobnie jak śruba kulowa, może mieć jeden lub wiele startów, co oznacza, że ślimak ma wiele gwintów lub spiral. Każdy pełny obrót (360 stopni) ślimaka jednostartowego przesuwa koło zębate o jeden ząb. W rezultacie przekładnia z 24 zębami spowoduje redukcję przełożenia 24:1. Redukcja przekładni ślimaka wielostartowego jest równa liczbie zębów na przekładni podzielonej przez liczbę uruchomień ślimaka.
Przekładnie ślimakowe – typy
Najczęściej stosowane są przekładnie:
- Bez gardzieli – Przekładnie ślimakowe bez gardzieli to koła zębate śrubowe z prostym ślimakiem, które nie mają gardzieli (rowka wywierconego wokół ślimaka lub koła ślimakowego). Oba koła zębate nie są gardłowe, a kontakt zębów odbywa się w jednym miejscu na ruchomym napędzie. Przekładnia ma jeden punkt obrotowy, co oznacza, że jest poddawana znacznemu zużyciu. Przekładnie bez gardzieli są łatwe do skonstruowania i są zaprojektowane do obsługi niewielkich ciężarów.
- Pojedyncze gardło – W przypadku linii jezdnej przekładnie ślimakowe z pojedynczą gardzielą mają zakrzywione spiralne zęby skonstruowane wokół ślimaka. Ten rodzaj przekładni ślimakowej może obsłużyć większą moc bez zużywania się. W tego typu przekładni ślimakowej tylko jeden zestaw gwintów ślimakowych ma kontakt ze ślimacznicą. Ślimak musi być twardszy i mocniejszy niż koło, ponieważ istnieje tylko jeden punkt styku, co powoduje ogromne tarcie.
- Podwójna gardziel – Kształt przekładni ślimakowych z pojedynczą gardzielą i przekładni ślimakowych z podwójną gardzielą jest różny. Przekładnie ślimakowe z dwoma gardzielami są wklęsłe zarówno na kole zębatym, jak i ślimaku. Kształt gwintów ślimaka i zęby przekładni mają na celu poprawę kontaktu między kołem a ślimakiem.
Przekładnie ślimakowe – zalety
Główną zaletą przekładni ślimakowych jest możliwość generowania wysokich przełożeń redukcyjnych, a co za tym idzie, dużego zwielokrotnienia momentu obrotowego. W aplikacjach o niskiej i średniej prędkości mogą być również wykorzystywane jako reduktory prędkości. Są również bardziej zwarte niż inne typy kół zębatych, ponieważ ich przełożenie jest oparte tylko na liczbie zębów koła zębatego. Przekładnie ślimakowe, takie jak śruby pociągowe o drobnym skoku, są samohamowne, dzięki czemu doskonale nadają się do podnoszenia i opuszczania.